Děti U

Jediná možná cesta je projít skrz

Děti U

Děti U

Praha 5: usedlost Bulovka a usedlost Cibulka

O představení

Divadelní multižánrový projekt souboru Tantehorse na podporu dětské paliativní péče ohledává umělecké uchopení tématu naděje na dobrý život. Během dvouhodinové performativní procházky mezi usedlostmi Prahy 5 diváci zažijí v šesti různých zastaveních (performativní přednáška, čtení, audiowalk, taneční instalace, zpěv, videoart) péči o život, umírání a smrt z odlišných perspektiv – z pozice přihlížejícího svědka, rodiče a nakonec samotného dítěte.

Procházka začíná u usedlosti Bulovka (adresa Od Vysoké 22) a končí na usedlosti Cibulka (adresa Cibulka 118). Abychom vám usnadnili orientaci, vyznačili jsme důležité body na mapě.

Celek tvoří v prolnutí se svým vlastním příběhem divák sám, během procházky je mu nabídnuto několik obrazů.

Samotné tvorbě předcházela intenzivní výzkumná fáze, kdy se umělci během tří měsíců setkávali s lékaři, pozůstalými rodiči i lidmi působícími v péči o pozůstalé v neziskových organizacích.

V dalších letech se plánují osvětové výjezdy po celé České republice.

Premiéra 5. a 6. října 2024, Praha 5, usedlost Bulovka - usedlost Cibulka v rámci festivalu 4 + 4 dny v pohybu.

Představení probíhá v českém jazyce a je vhodné pro dospělé a mládež od 15 let.

Kurátorky projektu: Markéta Vacovská, Miřenka Čechová, Kristýna Boháčová

Performeři a umělci:

  • Markéta Cukrová – operní a koncertní pěvkyně, činná mezinárodně jako sólistka velkých operních domů, i originálních nezávislých projektů
  • Alice Koubová – filosofka se zájmem o performativní filosofii, zároveň proděkanka DAMU
  • Linda Dušková – režisérka a dramaturgyně, pedagožka na DAM
  • Ran Jiao - režisérka, performerka, interdisciplinární umělkyně, absolventka DAMU
  • Andrea Opavská – tanečnice a performerka, pedagožka katedry tance na HAMU
  • Kent Sjöström – pedagog a umělec, zabývající se fyzickým divadlem a performance
  • Aleš Čermák & Jindřiška Křivánková - tvůrčí dvojice, zaměřující se na výzkum ztělesněných, multisenzorických forem vnímání, které směřují k performativitě
  • Roman Zotov-Mikshin – tanečník, choreograf a pedagog, spoluzakladatel umělecké skupiny Ferst Dadler
  • Petr Boháč – umělecký šéf divadelního souboru Spitfire Company, ředitel Paláce Akropolis
  • Mara Ingea - scénografka, výtvarnice a režisérka, absolventka DAMU

Odborný a výzkumný tým:

  • Mahulena Exnerová – předsedkyně Sekce dětské paliativní péče ČSPM ČLS JEP, primářka Dětského oddělení a DIOP nemocnice Hořovice
  • Klára Berková – neonatoložka a zakládající členka podpůrného a paliativního týmu, Ústav pro péči o matku a dítě v Podolí
  • Lenka Kohoutková – vedoucí pracovnice Centra provázení, podpůrný a paliativní tým pro děti FN HK
  • Kateřina Barčíková – dětská lékařka na odd. resuscitační péče pro děti a zakládající lékařka dětského podpůrného a paliativního týmu, Thomayerova nemocnice, externí pediatr v mobilním hospici Cesta domů
  • Vítězslav Vurst – nemocniční kaplan v podpůrném a paliativním týmu FN Olomouc a v mobilním hospici Nejste sami
  • Zdenka Volavá – ředitelka organizace Dlouhá cesta, koučka
  • Martina Hůlková, Lenka Blažejová, Tibor Abel, Kateřina Procházková, Magdaléna Fiala – pozůstalí rodiče
  • Sodja Lotker – dramaturgyně, pedagožka na DAMU

VÍCE O PERFORMANCÍCH

Zůstat nezůstat

Performativní přednáška Alice Koubové a Kenta Sjöströma sleduje téma dětské paliativní péče z perspektivy „blízkých známých“, těch, kterých se téma netýká bezprostředně, ale skrze zkušenost prožitou někým v jejich okolí. Být blízkým známým není bezvýznamná role a není to ani role snadná. Má velký vliv na to, jak rodiče dětí U svou situací projdou, komplikuje ji pověrčivý strach, nejistota, nedostatek sdílené zkušenosti, chybějící slova i absence informací. Intuice tu moc nepomáhá, někdy je doslova na škodu. Chce-li člověk zůstat, musí se některé věci spíš jednoduše naučit.

  • Alice Koubová a Kent Sjöström - Koncept, režie, scénář, interpretace
  • Miřenka Čechová – outside eye
  • Martin Hůla – zvuk
  • Ondřej Bauer – hlasová interpretace

Kde velryby plavou s otevřenými ústy, zpívám o vodní hladině

V okamžiku našeho narození jsme vláčeni čtyřmi sty miliony let evolučního času.

Měníme se z vodních tvorů na obyvatele vzduchu a země a pak celý život lapáme po dechu.

Ponořit se znamená zažít,

jaké to bylo –

než jsme se narodili.

Není divu –

že s velrybami,

které uvízly na mělčině tolik soucítíme.

Jsme sami na mělčině při našem narození.

  • Tvůrci: Jindřiška Křivánková a Aleš Čermák

Flip The Page

Flip The Page přináší příběhy – o péči a odolnosti v různých podobách. Jedná se o intimní zážitek pro dva, který se odehrává přímo na stránkách knihy. Ta představuje scénář plný neodehraných rolí – otců, matek, dcer, synů a přátel. Přijměte naše pozvání stát se jejich hlasem.

Čtenáři knihy jsou diváci. Prosíme, přineste si brýle na čtení, pokud je budete potřebovat.

  • Tvůrkyně: Ran Jiao, Mara Ingea
  • Překlad knihy: Sylva Ficová
  • Textová konziltace: Kristýna Boháčová, Markéta Vacovská
  • Produkce: Tantehorse, z.s.
  • Tisk: Art D - Grafický ateliér Černý s.r.o.

Plavu podél vln

Vzpomínáš si, že pláže byly tehdy od mušlí úplně vybílené.

Vzpomínáš si na výhled z okýnka na sopečnou krajinu.

Vzpomínáš si na den, kdy jsi našla svou první ulitu.

Vzpomínáš si, že to další ráno padaly kroupy.

Performativní audio-procházka o změně našich představ.

  • koncept a režie: Linda Dušková
  • zvuk a skladba: Matěj Šenkyřík
  • dramaturgická spolupráce a performerky:
  • Johana Schmidtmajerová, Kristýna Boháčová
  • scénografická spolupráce: Mara Ingea
  • Poděkování: Martina Hůlková, Ondřej Macl

Kindertotenlieder

Pouť je u konce, je možné spočinout a zaposlouchat se do průzračného hlasu, který nám umožní meditovat nad právě prožitým. Diváci uslyší tři písně Gustava Mahlera z cyklu Kindertotenlieder v interpretaci přední mezzosopranistky Markéty Cukrové za doprovodu pianistky Kristýny Markové.

Markéta Cukrová je přední česká mezzosopranistka věnující se jak koncertní činnosti, tak opeře. Exceluje v barokní hudbě, v níž spolupracuje s významnými českými i zahraničními tělesy (Collegium 1704, Musica Florea, Freiburg Baroque, a mnohá další) včetně předních symfonických orchestrů a operních scén. V sezóně 2024 účinkovala na prknech berlínské Staatsoper v úspěšné inscenaci Charpentierovy Médey pod taktovkou Sira Simona Rattlea. Je několikanásobnou nominantkou českých operních cen Jantar a Thálie. Výraznou stopu zanechala rovněž v interpretaci soudobých jevištních děl (L'amour de loin, Tak tiše až…).

Kristýna Marková je koncertní pianistka a pedagožka na pražské Hudební Akademii Múzických Umění.

Mahler si vybral podle svých slov pět nejkrásnějších textů Friedricha Rückertaz 428 básní jeho stejnojmenné sbírky, kterou básník napsal v letech 1833-1834 pod vlivem smrti svých dětí Luisy a Ernsta.

Premiéra: 5. 10. 2024 - Praha 5: usedlost Bulovka a usedlost Cibulka

Součást projektu: Děti U

Partneři představení