Jediná možná cesta je projít skrz
Divadelní multižánrový projekt souboru Tantehorse na podporu dětské paliativní péče ohledává umělecké uchopení tématu naděje na dobrý život. Během dvouhodinové performativní procházky mezi usedlostmi Prahy 5 diváci zažijí v šesti různých zastaveních (performativní přednáška, čtení, audiowalk, taneční instalace, zpěv a videoart) péči o život, umírání a smrt z odlišných perspektiv – z pozice přihlížejícího svědka, rodiče a nakonec samotného dítěte.
Celek tvoří v prolnutí se svým vlastním příběhem divák sám, během procházky je mu nabídnuto několik obrazů.
Samotné tvorbě předcházela intenzivní výzkumná fáze, kdy se umělci během tří měsíců setkávali s lékaři, pozůstalými rodiči i lidmi působícími v péči o pozůstalé v neziskových organizacích.
V dalších letech se plánují osvětové výjezdy po celé České republice.
Premiéra 5. a 6. října 2024, Praha 5, usedlost Bulovka - usedlost Cibulka v rámci festivalu 4 + 4 dny v pohybu.
Představení probíhá v českém jazyce a je vhodné pro dospělé a mládež od 15 let.
Kurátorky projektu: Markéta Vacovská, Miřenka Čechová, Kristýna Boháčová
Performeři a umělci:
Odborný a výzkumný tým:
VÍCE O PERFORMANCÍCH
Zůstat nezůstat
Performativní přednáška Alice Koubové a Kenta Sjöströma sleduje téma dětské paliativní péče z perspektivy „blízkých známých“, těch, kterých se téma netýká bezprostředně, ale skrze zkušenost prožitou někým v jejich okolí. Být blízkým známým není bezvýznamná role a není to ani role snadná. Má velký vliv na to, jak rodiče dětí U svou situací projdou, komplikuje ji pověrčivý strach, nejistota, nedostatek sdílené zkušenosti, chybějící slova i absence informací. Intuice tu moc nepomáhá, někdy je doslova na škodu. Chce-li člověk zůstat, musí se některé věci spíš jednoduše naučit.
Kde velryby plavou s otevřenými ústy, zpívám o vodní hladině
V okamžiku našeho narození jsme vláčeni čtyřmi sty miliony let evolučního času.
Měníme se z vodních tvorů na obyvatele vzduchu a země a pak celý život lapáme po dechu.
Ponořit se znamená zažít,
jaké to bylo –
než jsme se narodili.
Není divu –
že s velrybami,
které uvízly na mělčině tolik soucítíme.
Jsme sami na mělčině při našem narození.
Flip The Page
Flip The Page přináší příběhy – o péči a odolnosti v různých podobách. Jedná se o intimní zážitek pro dva, který se odehrává přímo na stránkách knihy. Ta představuje scénář plný neodehraných rolí – otců, matek, dcer, synů a přátel. Přijměte naše pozvání stát se jejich hlasem.
Čtenáři knihy jsou diváci. Prosíme, přineste si brýle na čtení, pokud je budete potřebovat.
Plavu podél vln
Vzpomínáš si, že pláže byly tehdy od mušlí úplně vybílené.
Vzpomínáš si na výhled z okýnka na sopečnou krajinu.
Vzpomínáš si na den, kdy jsi našla svou první ulitu.
Vzpomínáš si, že to další ráno padaly kroupy.
Performativní audio-procházka o změně našich představ.
Kindertotenlieder
Pouť je u konce, je možné spočinout a zaposlouchat se do průzračného hlasu, který nám umožní meditovat nad právě prožitým. Diváci uslyší tři písně Gustava Mahlera z cyklu Kindertotenlieder v interpretaci přední mezzosopranistky Markéty Cukrové za doprovodu pianistky Kristýny Markové.
Markéta Cukrová je přední česká mezzosopranistka věnující se jak koncertní činnosti, tak opeře. Exceluje v barokní hudbě, v níž spolupracuje s významnými českými i zahraničními tělesy (Collegium 1704, Musica Florea, Freiburg Baroque, a mnohá další) včetně předních symfonických orchestrů a operních scén. V sezóně 2024 účinkovala na prknech berlínské Staatsoper v úspěšné inscenaci Charpentierovy Médey pod taktovkou Sira Simona Rattlea. Je několikanásobnou nominantkou českých operních cen Jantar a Thálie. Výraznou stopu zanechala rovněž v interpretaci soudobých jevištních děl (L'amour de loin, Tak tiše až…).
Kristýna Marková je koncertní pianistka a pedagožka na pražské Hudební Akademii Múzických Umění.
Mahler si vybral podle svých slov pět nejkrásnějších textů Friedricha Rückertaz 428 básní jeho stejnojmenné sbírky, kterou básník napsal v letech 1833-1834 pod vlivem smrti svých dětí Luisy a Ernsta.
DOPORUČENÉ ODKAZY