Emergency Dances V.

Výpovědi o lidské křehkosti, identitě a environmentálním aktivismu

O představení

Soubor Tantehorse uvádí pátý díl série Emergency Dances, která dává kreativní prostor začínajícím umělcům. Tři vybraná díla mladých tvůrců do Paláce Akropolis přináší současná témata a příběhy o křehkosti, hledání identity a harmonii mezi lidstvem a přírodou. Česko-nigerijská performerka Angela Nwagbo uvede osobní výpověď o kulturní, jazykové a sociální identitě. Daniela Kolková skrze křehké taneční sólo ​​ ohledává oblast radikální jemnosti a dvojice autorů Claude Johann Čierny a Eduard Adam Orszulik navedou diváky k přemýšlení o enviromentální krizi. Premiéra se uskuteční 4. a 5. listopadu v Paláci Akropolis.

Kurátorkou Emergency Dances V. je tanečnice a choreografka Markéta Vacovská, spolu s ní se na vedení projektu podílí dramaturgyně Kristýna Boháčová a režisérka Miřenka Čechová„Zaujala nás snad absolutní odlišnost jednotlivých děl a přece stejná potřeba silného a hlasitého volání, stejná oddanost tématu a touha po jeho přerámování ve společnosti. Všechna díla vycházejí z nutnosti dát jevištní tvar svému příběhu, svému spouštěcímu bodu a problému, který zahrnuje celé lidstvo. Během jednoho večera tak budeme moci pozorovat posun od singulárního přes kolektivní k více-než-lidskému,“ popisují vybraná díla kurátorky projektu.

VRÁSNĚNÍ

Diváci jsou přizváni na cestu vnitřní krajinou, kde se setkávají s křehkostí a způsoby vnímání jemnosti. Skrze pohyb, zvuk a interakci performance vyzývá k zamyšlení nad tím, jak můžeme integrovat jemnost do naší praxe a jak se otevřít hlubšímu propojení s sebou samými i s okolním světem. Je to pozvání k introspekci a objevování krásy v subtilních aspektech naší existence. 

Tvůrčí tým:

  • koncept, performance: Daniela Kolková
  • Hudba: Eva Marťák
  • Dramaturgie: Sabina Bočková
  • Instalace: Adina Voldrábová
  • kostým: Anna Tichá

Daniela Kolková je tanečnice a performerka působící v Praze. Zajímají ji nové přístupy k procesu tvorby s akcentem na etiku a udržitelnost. Absolvovala taneční program Dance journey pod tanečním souborem Kibbutz contemporary dance company. Je čerstvou absolventkou bakalářského oboru Nonverbálního divadla. Spolupracovala s divadelním souborem Tantehorse a tvůrci jako je Anna Jirmanová, Veronika Knytlová a Alice Chauchat.

CONFLUENCE

Autorské dílo oscilující mezi žánry fyzického divadla, tance, dokumentu a antropologického divadla odráží cestu za sebepoznáním Češky míšeného původu. Zaměřuje se na témata etnické identity a mezikulturality a je příběhem o hledání kulturní, jazykové a sociální sounáležitosti. Pomocí uměleckých prostředků, jako jsou hudba a móda propojující africký a slovanský folklór nebo unikátní fyzický jazyk kombinující Západní a africký tanec, dílo přivádí na svět pro mnohé stále utopickou představu souladu mezi africkými a evropskými kulturami.

Tvůrčí tým:

  • koncept: Angela Nwagbo
  • performance: Angela Nwagbo, Siaka Toure
  • hudba: Tanita Yankova

Angela Nwagbo je herečka a tanečnice česko-nigerijského původu. Je absolventkou herectví alternativního a loutkového divadla na DAMU, což reflektuje její multižánrové zaměření v profesionální praxi. Působí v činoherním, alternativním, hudebním i pohybovém divadle, filmu, a věnuje se současnému tanci stejně jako urbánním a africkým tancům. V roce 2023 absolvovala taneční stáž v senegalské École des Sables a mimo umění se věnuje antropologickému výzkumu afrických a afročeských identit při Univerzitě Hradec Králové. Coby Afročeska cítí svou autorskou tvorbou na poli performativního umění potřebu přivést pozornost k tématům kulturní a etnické identity.

Siaka Toure je polyvalentní perkusionista ze Senegalu. Svůj život zasvětil hudbě v roce 2017, kdy se připojil ke svému prvnímu profesionálnímu souboru. Od té doby působil jako djembé sólista v několika senegalských souborech. Jako hrdý reprezentant mandinské kultury hraje na bubny seouruba na kulturních akcích po celé Senegambii. Vede kurzy hry na djembé a seouruba a doprovází mezinárodní workshopy afrického tance od roku 2023 mj. prestižní taneční škole l'École des Sables.

XXX|||\\\

Projekt XXX|||\\\, koncipovaný mladým slovenským umělcem C. J. Čiernym, vzniká ve spolupráci s českým tanečníkem a choreografem E. A. Orszulikem. Společně vytvářejí hybridní současné taneční představení, ve kterém vystupují on, Nicola Mascia (IT/DE) a Helén Tamaskó (HU), doplněné virtuální 3D filmovou složkou od O. Konráda (CZ) a živým hudebním vystoupením experimentální hudebnice B. Tomáškové (SK). Projekt zkoumá metamorfózu na pozadí ekologického kolapsu a konfrontuje zakořeněný antropocentrický étos extraktivismu. Představuje si symbiotické soužití, ztělesněné organickými socha-kostýmy od umělkyně Moran Sanderovich (IL/DE) a pohybovými strukturami, které překračují antropocentrická omezení v rámci imaginární interaktivní krajiny. V posthumánní éře překonává nihilismus prostřednictvím nadějného vyprávění.

Tvůrčí tým:

  • umělecké vedení & koncept: Claude Johann Čierny (SK)
  • choreografie & performance: Eduard Adam Orszulik (CZ)
  • tvorba & performance: Nicola Mascia (IT/DE), Helén Tamaskó (HU)
  • hudba & performance: Barbora Tomášková (SK)
  • socha & kostýmový design: Moran Sanderovich (IL/DE)
  • video, VJ & technická produkce: Ondřej Konrád (CZ)
  • produkce: Simulakrum, Natálie Matysková (CZ)
  • koprodukce: Tantehorse, Emergency Dances V.
  • dramaturgická supervize: Markéta Vacovská, Miřenka Čechová, Kristýna Boháčová
  • text v performance: Ruta Putramentaite (LT/CZ)
  • poděkování: Veronika Hladká, Elena Tripaldi, Klára Peloušková
  • grafický design: Gregor Schreiter (DE)

Claude Johann Čierny je slovenský multimediální umělec a student filmové teorie žijící v Praze. Pracuje s fotografií, performancí a filmem. Vytvořil dvě autorské aktivistické performance, na základě čehož byl v roce 2021 nominován na slovenskou Cenu Inakosti. Spolu se svou matkou, vizuální umělkyní Pavlínou Fichta Čiernou vystavoval v pražské galerii Artwall a ve slovenské gandy gallery. Jeho samostatná fotografická výstava byla uvedena v A4 – prostoru pro současné umění v Bratislavě. Jeho debutový experimentální krátký film měl premiéru na 27. ročníku Mezinárodního festivalu dokumentárních filmů Ji.hlava a poté byl promítán na Mezinárodním filmovém festivalu Art Film Košice, Suspaustas Laikas v Litvě a na MFF Zlatý Voči 2024, kde získal cenu za nejlepší audiovizuální esej. V současné době studuje na Katedře filmových studií Filozofické fakulty Univerzity Karlovy a část studia absolvoval na Freie Universität Berlin. V minulosti také absolvoval uměleckou stáž v programu "Planet B: Modul pro udržitelnost a civilizační problémy", který je charakterizován jako dočasný prostor pro experimentální praxi a týmovou transdisciplinární práci na Vysoké škole uměleckoprůmyslové (UMPRUM).

Eduard Adam Orszulik je tanečník, performer, choreograf a mladý taneční vědec působící na české umělecké scéně s mezinárodním přesahem. Své středoškolské vzdělání získal na Janáčkově konzervatoři v Ostravě ukončené absolutoriem. Momentálně je doktorandem na Hudební a taneční fakultě Akademii múzických umění v Praze v oboru Choreografie a teorie choreografie, kde získal i předchozí bakalářský a magisterský titul. V rámci studia absolvoval také pobyt na Zürcher Hochschule der Künste ve Švýcarsku a účastnil se mnoha zahraničních profesionálních stáží. V minulém roce se podílel jako tvůrce a tanečník na mezinárodním tanečním projektu Woods Won't Vaporize pod Alica Minar and Col. premiérovaný v berlínských Uferstudios. Jako tanečník a choreograf spolupracuje s předními českými soubory a choreografy (BURKICOM, 420people, Tantehorse, DOT504, PocketArt etc.), jako choreograf vytvořil několik celovečerních představení uváděných na nezávislé taneční scéně. Založil performativní platformu PO_KO_ŘEN, která podporuje začínající umělce. Jeho vědecká práce je publikovaná ve významných odborných periodicích a publikacích.

Co je projekt Emergency Dances?

Cílem série Emergency Dances je podpora a rozvoj mladých choreografických talentů a jejich začlenění do profesionální taneční scény. Zároveň je kladen důraz na komunikaci palčivých témat současnosti prostřednictvím tanečního jazyka. Představení premiérovaná v rámci Emergency Dances prošla půlroční přípravou, během které poskytl Tantehorse mladým umělcům prostor pro zkoušení, dramaturgickou a režijní zpětnou vazbu, stejně jako produkční a technickou podporu. Dále je na samotných umělcích a umělkyních, jak se svým dílem naloží – zda ho rozvinou do celovečerního představení, nebo zůstanou u kratšího festivalového formátu. Mladí choreografové se tak učí nejen vytvořit myšlenkově pevně ukotvené taneční dílo, ale také se zorientovat v prostředí nezávislé scény, produkčně zaštítit svou činnost a efektivně přijímat zpětnou vazbu.

Tantehorse chce projektem upozornit na jedinečné umělce a umělkyně, kteří začínají samostatně tvořit. „Emergency Dances jsou pokaždé jiné, pokaždé výbušné, pokaždé diskutabilní, protože jsou vždy hluboce osobní. I letos zveme diváky, aby se sami nechali oslovit detailem, motivem, s nímž rezonují, a vytvořili si tak svou jedinečnou interpretaci choreografického čtení. Aby přijali otevřenost performerů jako nabídku k tomu otevřít i svůj příběh,“ dodává Markéta Vacovská a Kristýna Boháčová.

Soubor Tantehorse projektem Emergency Dances navazuje na edukativní linii, kterou lze sledovat v dlouhodobých laboratořích Tantelab, v kterých se soubor zaměřuje na přemostění konce studia a začínající kariéry.

Premiéra: 4. 11. 2024 - Palác Akropolis

Součást projektu: Emergency Dances

Partneři představení